Actualitat: Conferència de les Parts de la Convenció Marc de Canvi Climàtic. Aprovació de l'Acord de París pel Clima

La Conferència de les Parts (COP 21) va aprovar a París un acord vinculant universal, de lluita contra el canvi climàtic, en el que 195 països es van comprometre a caminar plegats cap a una economia baixa en carboni.

L'acord al que es va arribar té com a principals punts els que es detallen a continuació.

Temperatura

L'acord planteja com objectiu contenir l'increment de la temperatura per baix dels 2ºC respecte els nivells de l'època pre-industrial i desenvolupar esforços per limitar l'augment de temperatura a 1,5ºC.

Obligacions

Els països es comprometen a portar a terme ràpides reduccions dels gasos d'efecte hivernacle, amb consonància al coneixement científic, tot i que no s'estableixen percentatges concrets i no hi ha terminis establerts.

Els firmants de l'acord han de preparar, comunicar i mantenir les contribucions nacionals amb l'elaboració dels plans d'acció contra el canvi climàtic. Diferencia les exigència dels països desenvolupats respecte dels països en vies de desenvolupament.

Finançament

En relació al finançament, s'ha acordat establir un sistema d'ajuda per als països vulnerables als efectes del calentament global. Aquest fons es nodrirà dels 100.000 milions de dòlars anuals que s'han compromès a aportar els països industrialitzats, a partir de l'any 2020.

El canvi climàtic és, per tant, una de les principals preocupacions i reptes ambientals dels propers anys, i la Diputació de Tarragona impulsa mesures per actuar en la seva mitigació, així com també en l'adaptació. Una de les mesures estratègiques impulsades, com a Entitat Coordinadora Territorial del Pacte d'Alcaldes i Alcaldesses, és l'elaboració dels Plans d'Acció d'Energia Sostenible, iniciativa de la Comissió Europea que permet impulsar l'eficiència energètica i les energies renovables als nostres municipis. Actualment hi ha 101 municipis de la demarcació de Tarragona adherits al programa de la Diputació i uns 50 municipis més que han mostrat interès i estan pendents de formalitzar l'adhesió.

S'adjunta l'acord per a més informació.

dimarts
octubre 15, 2019